Logo CK Retour

Napsali o nás a naší práci, o našem regionu


PRÁVO - sobota 25. července 1998

Železnorudsko láká i naše turisty

Často se říká, že příroda je u nás sice krásná, ale úroveň služeb v cestovním ruchu většinou zdaleka nedosahuje standardu, který je obvyklý na jih a na západ od našich hranic. Oblastí, kde to určitě přestává platit, je Železnorudsko na Šumavě. Navíc tu tuzemský turista nemá pocit, že stojí v centru pozornosti až za bohatším německy mluvícím sousedem.

Hoteliéři a další podnikatelé v cestovním ruchu pochopili, že ve spolupráci a komplexní nabídce je síla, a v loni v létě ustavili v Železné Rudě sdružení. Prezentují se prostřednictvím informačního centra v cestovní kanceláři Retour, které dokáže podat ucelené informace o možnostech ubytování, stravování, sportovním využití, možnostech pěších i cykloturistických výletů na české i bavorské straně apod. Pod jednou hlavičkou vydává aktuální nabídkové katalogové materiály s cenami ubytování a služeb, má dokonce i vlastní stránku na internetu.

Protože stejný zájem na rozvoji cestovního ruchu má i radnice Železné Rudy, je vidět pokrok i v dalších oblastech . Ostuda města - obchodníci s trpaslíky - už zmizela z obecních pozemků na soukromé. Investice do čističky odpadních vod umožňují výstavbu ubytovacích zařízení a sportovišť, plánuje se stavba silničního obchvatu Rudy, který naváže na podobný objezd u Bavorské Rudy, počítá se s novým parkovištěm, bobovou dráhou a dalšími sportovišti pro letní i zimní sezónu.

A protože dobrou spolupráci mají i téměř stejnojmenná města na obou stranách hranice, koordinují své plány tak, aby se při svém rozvoji zbytečně nedublovaly. Typickým příkladem je, že české město odstoupilo od výstavby krytého bazénu, protože v bavorském už je a umožňuje vstup i za koruny.

Výlet na Velký Javor

Při pobytu na Železnorudsku by bylo chybou nepodívat se také za hranice Bavorska, protože i tam lze najít řadu pozoruhodností a například z vrcholu nejvyšší hory Šumavy, Velkého Javoru, je krásný výhled na českou Šumavu. Bavorská Ruda vznikla v údolí říčky Velká Řezná (Grosse Regen) jako mladší a menší sestra české a je lázeňským městečkem.

Přímo u hraničního přechodu stojí moderní krytý bazén, který každou půlhodinu vytváří mořské vlny. V jeho venkovní části s vyhřívanou vodou jsou pak vodotrysky a výřivé proudy, nechybí solárium, sauna, ale ani minigolf. Vstupné je možno platit i v korunách a činí 120 korun na osobu. Mezi jiné zajímavosti městečka patří malinko kýčovitý Pohádkový les, malé železniční muzeum či Pohraniční sklářská huť.

Nejatraktivnější je však bezpochyby výlet na Velký Javor (Grosser Arber), který ční do výše 1456 m. Jeho vrcholu lze dosáhnout po docela náročném pěším výstupu, nebo na sedačkové lanovce za 12 marek (se zpáteční cestou). Není to sice na naše poměry levné, ale za nádhernou vyhlídku na údolí s oběma Železnými Rudami a dalšími obcemi, na české vrcholy například Jezerní hory, Pancíře, Ostrého či německého Falkensteinu, Roklanu, Luzného a dalších to určitě stojí.


GASTRONOMICKÁ REVUE

Spolupráce se vyplácí

Šumava a zejména Železnorudsko neztrácí po celá desetiletí ni ze své turistické přitažlivosti. Naopak, v posledních letech jsou zdejší možnosti obohaceny o iniciativu podnikatelů, jež tu přidaly na rozmanitosti jak co do rejstříku ubytovacích kapacit, tak co do možností občerstvení, sportu a zábavy. I přes pozitivní vývoj, ovliněný také spoluprací s Bavorskou Rudou, pociťovali zdejší podnikatelé jistou stagnaci. Proto se zrodila myšlenka posílit nabídku, ještě více se prosadit na trhu.

V pozadí nového nápadu stála cestovní a informační kancelář Retour. Ta zde působí již od roku 1990. Kromě klasického repertoáru - jako je ubytování, stravování a doprava, nabízí průvodcovské služby, prodej map, publikací a pohledů z oblasti Šumavy, koordinuje činnost Lyžařské školy Šumava a organizuje cyklistické výlety.

Železnorudské sdružení podnikatelů cestovního ruchu s CK Retour vytvořilo předpoklady ke komplexní, z hlediska návštěvníků uspokojivé prezentaci nabídky od běžných spojení na zdravotní službu, horskou službu, autoservis, policii, hasiče, poštu atd. přes jmenované základní služby ubytovací, stravovací a dopravní, až po seznamování s místopisem, historií, přírodou, nabídkou rozmanitých výletů, sportovních možností, jako jsou běžecké trasy, cykloturistika, návštěvy ve fitness centrech, horolezectví, jízda na koni, koupání, minigolf, lyže, snowboard, odpočinek se saunou a masáží či týdenní relaxační pobyt na Šumavě s psychologem.

Jak bylo možno očekávat, iniciativa přinesla výsledky. Subjekty, zapojené do sdružení si navzájem pomáhají s vytížeností kapacit, spolupracují při gastronomických či jiných akcích (nedávno například na pořádání reportážní trasy pražských novinářů), konkurují v tom nejpozitivnějším slova smyslu. Leccos pořádají ve spolupráci s představenstvem a podnikateli ze sousední Bavorské Rudy. Propojení obou lokalit dostává zdejší turistická nabídka ucelený ráz rekreačního střediska, zcela srovnatelného s jinými areály v Rakousku, Německu, či Švýcarsku.


MF DNES - pondělí 13. července 1998

Lidé šetří a dovolenou tráví raději v tuzemsku

Oč méně lidí jede letos z finančních důvodů na dovolenou do zahraničí, o to více jich hledá možnost strávit prázdniny levněji v tuzemsku. Některé cestovní kanceláře specializované na domácí dovolené mají proto dobrou sezonu a jako jedny z mála v oboru mohou ohlásit růst obratu.

Blažena Křížková z ministerstva pro místní rozvoj tvrdí: "Z informací, které máme k dispozici, vyplývá, že lidé kvůli své špatné finanční situaci zůstávají daleko častěji o dovolené v tuzemsku. Pokud ovšem vůbec někam jedou." Podobný názor mají i lidé z cestovních kanceláří. "Zájezd je prostě jednou z prvních věcí, kterou si lidé odkrojí. Jíst musí," míní vedoucí pobočky společnosti Slestour Zbigniew Cieslar. Většina cestovních kanceláří si letos stěžuje na celkový pokles tržeb, a přestože některé z nich připravily velmi levné zájezdy do zahraničí, je patrný zřetelný obrat zákazníků k dovoleným v tuzemsku. "Pro nás je útlum mezd paradoxně dobrý. Lidé, jak nemají peníze na cizinu, zůstávají doma. Nám se tak zvýšil obrat o třicet až čtyřicet procent," spokojeně konstatuje Stanislava Řetická, majitelka cestovní kanceláře, která se orientuje výhradně na pobyty na Šumavě.

Odborníci soudí, že v budoucnu domácí cestovní ruch opět zaujme důležitou pozici na trhu. Zkušenosti provozovatelů cestovních kanceláří potvrzují, že pro zájezd v tuzemsku se rozhodly převážně rodiny s malými dětmi. Další velká část cestovatelů dává přednost levnějším pobytům s možností si vařit. "To je přirozeně vyjde ještě levněji," dodává majitel společnosti Atlas Moravia Roman Gregor. Podle Věry Malurové z MTM Tour klienti, kteří mají hloub do kapsy, alespoň odstupují od nároků na kvalitu zájezdů: "Kdo chce cestovat, tak to stejně udělá." Odborníci také předpokládají, že spousta rodin si po loňské vlně krachů cestovních kanceláří zorganizuje dovolenou raději sama, na vlastní pěst. "Další si chtějí zájezd koupit na poslední chvíli, takzvané last minute, u nichž očekávají výrazné slevy. Jenže to bohužel u tuzemských dovolených neplatí," připomíná ředitel Lidové cestovní kanceláře Jan Bauma. Situaci, za které domácnosti dávají přednost dovolené v tuzemsku, by mohli využít majitelé pohostinských a ubytovacích zařízení. "Dává jim to šanci vydělat si, domácí cestovní ruch byl dosud hrozně slabý. Ještě snižovat ceny ale nejde, už takhle se většina provozů pohybuje na hranici rentability," upozorňuje prezident Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu Sylvio Spohr. Majitel Horské chaty Libín Jaroslav Pekárek souhlasí, že při rostoucích cenách vstupů se už více zlevňovat nedá: "Kdo to udělá, je už pod vodu, urychlí to jeho pád do propasti."

Většina restaurací a ubytovacích zařízení se tedy snaží alespoň ceny nezvyšovat, aby přilákaly více zákazníků. "Například na Šumavě ponechalo devadesát pět procent provozoven loňské ceny," uvedla majitelka cestovní kanceláře Retour Stanislava Řetická. Tržby v pohostinství a ubytování tak kvůli špatné platební situaci domácností klesají. "Jsou to služby navíc, člověk musí nejprve uspokojit základní potřeby. Tento obor je jedním z nejcitlivějších na ekonomickou situaci občanů," míní Spohr. Podle něho se tržby v těchto odvětvích sice v průměru propadly o deset až dvacet procent, některým provozům však na druhou stranu obrat prudce vzrostl. "Přišel moment, kdy se bude trh čistit. Zůstanou jenom ti, kteří tomu rozumějí a baví je to," dodal. (Marcela Šperkerová)


MF DNES - sobota 7. února 1998

Na lyže se lze vydat i po Internetu, 0 Šumavě aktuálně

Šumava sice nedosahuje Krkonoš výškou, docela určitě však zastoupením na Světové síti. I zde sice většina středisek nabízí jen popis svých krás a historie, aktuální stránky jsou ovšem cenné. Vyniká zejména stránka Špičáku, nebo spíš Železné Rudy, kde je kromě obvyklých základních údajů také odkaz na aktuální snímek webové kamery umístěné pod Velkým Javorem.

Velmi podrobné sněhové zpravodajství, údaje o vlecích a stavu sjezdovek najdete na http://www.retour.cz/pocasi/snih.htm. Obdobné údaje z celé šumavské oblasti bývaly i na http://www.regionbase-sumava.cz/, v současnosti tu však najdete jen strohé sdělení, že doména je pozastavena z důvodů neuhrazení poplatků za provoz...


Blesk - sobota 13. prosince 1997

Železná Ruda - Neuvěřitelné množství informací o celé Šumavě lze získat prostřednictvím internetu. Stáňa Řetická a Táňa Koriťáková v kanceláři CK Retour v Železné Rudě Zasloužilo se o to několik nadšenců z informační kanceláře Retour sídlící v Železné Rudě.

Na více než tisícovce informacemi nabitých internetových stránkách představují krásy Šumavy, možnosti rekreace, ubytování, sportovního vyžití, dopravy, doporučují výlety a řadu dalších aktivit. Informace jsou stále doplňovány a aktualizovány. Pracuje se také na německé verzi internetového průvodce Šumavou a plánovaná je i anglická úprava.

Pracovníkům Retouru se podařilo vyprodukovat druhý nejobsáhlejší internetový soubor v celé republice. Měsíčně jejich stránky (http://www.retour.cz) navštíví 160 000 osob, které se seznamují pomocí počítačové obrazovky se Šumavou. Při aktualizaci dat zachytil Blesk Stáňu Řetickou a Táňu Koriťákovou.


TTG - Czech republic - číslo 19, listopad 1997

Zeptali jsme se ...

K cestovním kancelářím s širokou nabídkou služeb patří cestovní a informační kancelář Retour. Ing. Petra Holého, ředitele kanceláře, jsme se zeptali:

TTG: Jak a kdy vznikla vaše kancelář?

P.H.: Cestovní kancelář a směnárna s názvem Retour byla založena v roce 1990 v Klatovech a své sídlo našla v Železné Rudě - Alžbětín. O pět let později firma otevřela Informační kancelář přímo v centru Železné Rudy. Je složená z týmu mladých lidí, kteří se chtějí podělit o to nejkrásnější co může Šumava nabídnout.

TTG: Na co konkrétně zaměřujete svoji činnost?

P.H.: Je to především zprostředkování ubytování v hotelech, penziónech, horských chatách a ubytovnách v oblasti Železnorudska, Nýrska, Hartmanicka, Prášilska a Srní. Individuálně i v oblasti Klatov, Sušice, Kašperských Hor a Pošumaví. Pro zahraniční turisty, ale i pro domácí turisty navštěvující nedalekou Bavorskou Rudu, je připravena směnárna. Pro klienty cestující do zahraničí i pro jejich automobil zařizujeme pojištění. Dále je možné si u nás např. zakoupit dálniční nálepku, zajistit taxislužbu nebo výuku v lyžařské škole, ale také odvozy a odtahy i letenky do celého světa.

Naše informační kancelář poskytuje informace o jízdních řádech, otevíracích dobách, kulturních a sportovních akcích. Zajišťujeme také průvodcovské služby pro domácí i zahraniční cestovní ruch, můžeme sestavit program pro turistiku a volný čas. Firma vytváří Web stránky na Internet prezentující města, obce, organizace, ubytovatele, výrobce a různé podniky. Aktuální informace dostanete na dvou telefonních a faxových číslech každý den v době provozu a mimo provoz základní informace (např. informace o sněhových podmínkách) službou BackFax. Napsat svá přání můžete E-mailem a pokud je někdo právě na Šumavě může takto odtud poslat pozdrav. Otevřeno máme denně v sezóně 9 - 18 hod., mimo sezónu 10 - 16 hod.

Za úhradu poskytujeme např.: elektronický katalog ubytovacích kapacit západní Šumavy obsahující popisy, obrázky, ceníky, katalog ubytování v chatách, chalupách na Šumavě a v Podšumaví a také v Krkonoších. Pro seznámení se Šumavou, pro klienty s připojením na Internet nabízíme Server Šumava po celý rok - www.retour.cz se širokou nabídkou služeb.

TTG: Jaká byla letošní zimní a letní sezóna? Co podle vás na Šumavě pro větší rozvoj cestovního ruchu schází?

P.H.: Zimní sezóny jsou bohužel velmi citlivě závislé na počasí, vzhledem k tomu, že naše oblast neposkytuje alternativní podmínky pro sport a využití volného času. Letní sezóna byla návštěvností zpočátku nejslabší jakou tato oblast jako turistické centrum pamatuje a to nejen podle našeho názoru, ale především podle názoru provozovatelů ubytovacích kapacit. Téměř tragická situace se zlepšila pouze díky krachu některých outgoingových cestovních kanceláří, kdy se turisté obraceli na důvěryhodnější domácí cestovní ruch. Zahraniční turisté přijížděli převážně za nákupy či jednodenní výlety.

Celá tato situace je podle mého názoru způsobena nedostatečnou souhrnnou nabídkou služeb, pobytových programů a koordinaci jednotlivých možností, ať již kulturních či sportovních. Jinými slovy jednotlivé nabídky ubytování, sportu, kultury, jsou kvalitní s příznivou cenou, avšak moderní turista svůj čas touží vyplnit připraveným programem a nikoli sháněním informací. Za tímto účelem se snažíme vytvořit sdružení subjektů podnikajících v cestovním ruchu, kteří mají zájem tento stav změnit. Posláním tohoto sdružení bude zlepšení propagace oblasti, informovanosti, vytvoření programů a provázanosti nabídky.


Týdeník Klatovska - západočeské noviny - číslo 33, ročník 7, středa 13. srpna 1997

Než vyrazíte na Šumavu, navštivte internetové stránky

Internet (světová informační superdálnice) se nezadržitelně šíří územím České republiky. Tuto počítačovou síť využívá velké množství lidí i přesto, že vstup do ní a následné vyhledávání potřebných informací není zrovna levné (zájemce musí vlastnit alespoň středně kvalitní počítač, modem, musí platit pravidelné měsíční sazby za připojení na Internet a samozřejmě poplatky za každé spojení s touto sítí). Jednou z nabídek Internetu je možnost prohlížení stran s textovými a grafickými informacemi (WWW).

A právě tyto stránky provozuje Cestovní a informační kancelář Retour Železná Ruda. Již před rokem začali její pracovníci s přípravou projektu, díky kterému mají všechna města a obce v klatovském okrese možnost prezentace v internetové síti. Starostové jednotlivých měst a obcí dostali nabídku stát se účastníky tohoto projektu, a to pouze za režijní cenu, což znamená, že veškeré příjmy od měst či obcí jsou věnovány jen na provoz a poplatky spojené s jejich uvedením na stránky Internetu.

Podle ing. Petra Holého z Retouru nebyl zpočátku zájem oslovených starostů takový, jaký očekával.

Jednou z prvních obcí, která využila této nejmodernější formy propagace v oblasti cestovního ruchu, byly Hartmanice. V současné době využívají za předem stanovený poplatek možnosti prezentace na internetových stránkách Klatovy, Železná Ruda, Hartmanice a Sušice.

"Byl jsem překvapen kvalitou zpracovaných informací. Obsahově se mi stránky, které jsou věnovány Sušici a okolí, velice líbí. Myslím si, že tento způsob propagace může jednotlivým regionům, obzvlášť v oblasti cestovního ruchu, hodně prospět", zamyslel se nad významem užívání internetových stránek starosta Sušice ing. arch. Karel Janda.

Celý systém propagace klatovského regionu obsahuje osm set stran a sedm set doprovodných obrazových materiálů, z nichž každý zájemce může snadno získat překvapující množství nejrůznějších informací.

Nabídka obsahuje základní informace pro motoristy, kteří se například dozví, kde jsou čerpací stanice, servisy, odtahové služby, hraniční přechody, autopůjčovny nebo kde mohou parkovat či uzavřít pojištění. V zimním období je pro ně připraveno také aktuální zpravodajství o sjízdnosti silnic.

Rovněž turisté a sportovci si mohou zjistit vše potřebné: kde jsou muzea, galerie, poštovní a celní úřady, spořitelny a pojišťovny, restaurace, směnárny, cestovní kanceláře, sjezdovky a vleky či půjčovny sportovních potřeb.

Zajímavou součástí nabídky jsou rovněž takzvané senzitivní mapy nejen celé Šumavy, ale i jednotlivých měst a obcí s vyznačením nejdůležitějších míst a s možností získání dalších bližších informací. Nechybí ani sjezdovky a vleky (na mapách je uvedena náročnost jednotlivých sjezdových drah i ceny všech vleků).

"Při přípravě projektu jsme očekávali velkou využívanost našich stránek, především ze zahraničí. Jsme ale velmi překvapeni také vysokým počtem českých zájemců o informace o Šumavě," říká autor projektu ing. Petr Holý.


Klatovský deník - deníky Bohemia - číslo 45, ročník 6, sobota 22. února 1997

Informace na Internetu
K nabídce se už některá města přihlásila

Prezentaci jednotlivých měst a turisticky zajímavých míst okresu Klatovy nabízejí na počítačovém programu pracovníci Cestovní a informační kanceláře Retour v Železné Rudě. Tento program, který předvedli starostům měst a obcí, chtějí dostat k lidem prostřednictvím Internetu. (mu)


MF Dnes - středa 29. ledna 1997

Na Šumavě je výhodnější lyžovat na německé straně
Městem lze brouzdat i na Internetu

Ve městě dokonale funguje informační středisko Retour. Návštěvníkům poskytne vyčerpávající informace o lyžařské i kulturních možnostech v místě i okolí a zařídí i ubytování. Středisko má dokonce připravenou svoji nabídku služeb i na Internetu. Během několika měsíců bude možné nejen detailně si prohlédnout sbírky místního Šumavského muzea, ale přímo přes Internet si vybrat a objednat ubytování.

Návštěvník, který by si v Železné Rudě raději než sádrového trpaslíka či levné cigarety koupil něco k jídlu, má smůlu. Ve městě je víc tržnic s rádobysuvenýry než obchodů s potravinami. V tržnici se proměnila i bývalá samoobsluha vedle hotelu Javor. (Hana Večerková)


MF Dnes - středa 29. ledna 1997

Do Železné Rudy se vracejí konečně tuzemští turisté

Před několika lety měl český návštěvník Železné Rudy problém najít ubytování nebo místo v restauraci, protože zdejší hoteliéři měli spíše políčeno na německé turisty. Dnes se situace pro našince o něco zlepšila. V penzionech a hotelích rádi ubytují i tuzemské hosty a ani ceny nejsou pro Čechy tak nepříznivé. V restauracích už nerozlišují, koho obsluhují, i když ceny jídel jsou stále dost vysoké.

"Dnes se poměr českých a německých turistů vyrovnal," tvrdí Stanislava Řetická z informační kanceláře Retour. "Většina Němců sem jezdí více za levnými nákupy a dobrým jídlem než kvůli lyžování." A tak jediné, co stále připomíná na jakou klientelu se město zaměřilo, jsou všudypřítomné tržnice. Návštěvník, který nestojí o trpaslíky, levný alkohol či kopie značkového oblečení, si tak ve městě připadá velmi nepříjemně." (hve)


Týdeník Klatovska - západočeské noviny - číslo 4, ročník 7, středa 22. ledna 1997

Nabídky přes Internet

Se zajímavou myšlenkou přišli pracovníci železnorudské Cestovní a informační kanceláře Retour. Svůj program, jímž prezentují jednotlivá města a turisticky atraktivní místa okresu Klatovy, chtějí dostat k zájemcům pomocí Internetu.

Perfektně zpracované informace včetně snímků měst i krás krajiny, i různých druhů map se týkají všeho, co turista na Šumavě hledá a může potřebovat. Ubytování, stavování, kulturní zajímavosti, sportovní možnosti, otevírací doby pošt, směnáren a podobně, to vše najdete v uvedeném programu. Jak nám sdělil jeden z jeho tvůrců, ukazují své dílo starostům měst a obcí, aby oni sami rozhodli, zda je třeba něco doplnit či opravit. (mu)


[Domovská stránka CK Retour]

Copyright © 1996 - 1998, Retour
Všechna práva vyhrazena.