Rozcestník Rozcestník

Turistika
ve Strážném

Charakteristika

Strážný je výchozím místem pro výlety po značených cyklotrasách a lyžařských stopách směrem na Žďárek a dále Knížecí Pláně nebo České Žleby, Stožec.

Výletní cíl Hrad Kunžvart

• Délka: 5 km
  • Čas chůze: 2 hod.
  • Převýšení: 210 m
  • Náročnost: lehká trasa se stoupáním na hrad
  • Nejvyšší bod: hrad Kunžvart, 1032 m n. m.
  • Pozoruhodnosti: Strážný - kaple Panny Marie a zřícenina hradu Kunžvart

Ze Strážného vyjdeme po žluté značce, která se rozděluje na dva směry. Odbočíme vlevo a stoupáme na Kamenný vrch (944 m n. m.), na němž stojí kaple Panny Marie. Odtud je vidět Strážný a v pozadí Splavské rašeliniště. Od kaple klesáme a po vstupu do lesa příkrým stoupáním pokračujeme dále. Značka nás zavede ke zřícenině hradu Kunžvart. Původně měl hrad chránit jednu z větví Zlaté stezky, která tudy procházela. Tomu napovídá i dřívější název pevnosti Königswarte (Královská stráž). Počeštěním vzniklo jméno Kunžvart. Název se používal i pro městečko, které bylo začátkem 50. let přejmenováno na Strážný.

Po prohlídce zříceniny se vydáme dále po žluté, která nás prudším klesáním zavede na horskou louku s názvem Samoty. Značka se napojí na lesní cestu a odbočuje vlevo. Oddělíme se od žluté a odbočíme vpravo. Dále jdeme neznačenou cestou směrem na jih. Přejdeme Kořenný potok a po hranici Národního parku Šumava dojdeme po 1,5 km opět na žlutou. Po ní odbočíme vpravo a mírným stoupáním se vrátíme do Strážného.