ZLATÁ STEZKA
na Šumavě
Sůl nad zlato
Nedostatek soli v Čechách byl jedním z hlavních důvodů, proč staří Čechové
navazovali obchodní styky s cizinou. Zprávy o solném obchodu se objevují
už od 9. století. Sůl, jak známo, byla i v minulosti nezbytnou složkou
pokrmů a nejvýznamnějším konzervačním prostředkem. Sůl ze solných dolů
v oblasti dnešního Reichenhallu v Bavorsku, Halleinu, Hallstadtu, Ischlu
a Aussee v Rakousku se dostávala prostřednictvím obchodních tržišť na
Dunaji velkou měrou také do Čech. Téměř monopolní postavení v obchodu se
solí zaujalo město Pasov a to díky především příznivé poloze při dopravě
využívaných na řekách Innu a Dunaji.
Staré obchodní cesty
Z Podunají vybíhaly do Čech přes Šumavu obchodní cesty, z nichž
nejstarší byla Vintířova stezka (Gunthersteig, Böhmweg, Via Bohemorum),
která vedla z oblasti Deggendorfu přes Žďánidla, Vysoké Lávky, Hartmanice
a Sušici. Stezka vznikla patrně dávno před působením poustevníka Vintíře
na Šumavě (+ 1045). Tuto cestu stejně jako úvodní prachatickou Zlatou
stezku představovaly nejspíš jen úzké stezky pro pěší nebo pro zvířata
nesoucí náklad. Skutečné dálkové obchodní silnice u nás vznikaly až později,
za panování Karla IV.
Zlatá stezka
Spojení Čech s Pasovem a některými sousedními středisky obchodu
v Podunají zajišťoval systém soumarských stezek zvaných od počátku
16. století Zlatá stezka (Goldene Steig). Tradičně výsadní postavení
zaujímaly v solném obchodu se svou cestou Prachatice. Rovněž
Vimperk měl
už od roku 1312 cestu na Pasov, která na zemské hranici míjela strážní věž
(Königswarte, Kungeslen, Kynžvart, Strážný). Pro starší dobu se uvažuje
o odbočce Zlaté stezky prachatické u Volar ve směru na Vimperk
a Kašperské Hory. Kašperskohorská Zlatá stezka, chráněná královským
hradem Kašperkem a procházející významnou zlatonosnou oblastí, sloužila
obchodnímu ruchu od roku l366.
Způsoby nákladní přepravy
Na šumavských obchodních cestách se uplatňovaly různé způsoby
nákladní dopravy. Zboží se jednoduše přenášelo na ramenou a zádech
(často v krosnách), používaly se různé ruční dopravní prostředky jako káry,
kolečka a vozíky. Pro dálkový obchod byla častou přeprava na vozech, saních
nebo se provádělo přenášení nákladů na hřbetech zvířat (koní, mul, případně
oslů). Náklad přepravovaný na zvířatech se nazýval "Saum". "Säumen" byl
německý výraz pro transport zboží na zvířatech. Vycházel z řecko-latinského
"sagma", což znamenalo sedlo s rancem.
Soumaři
Soumary (Säumer, Saumare, Samer) byli nazýváni muži, kteří prováděli
transport zboží soumarským přenášením se zvířaty. Jeden soumarský kůň
nesl náklad o váze kolem tří centýřů (tj. cca přes 185 kg). Solné bečky,
ploché nádoby na víno, pytle nebo balíky se zbožím bývaly upevňovány
na zvláštní dřevěná nosítka nebo sedla.
Bečky se solí (prostice) se zavěšovaly zpravidla do rovnovážné polohy po
obou stranách zvířete. Soumarskou přepravu zboží prováděli, většinou vedle
obyvatel měst a městeček ležících na Zlaté stezce, především také sedláci
z okolí. "Soumaření" provozovali se svými syny a čeledíny jako vedlejší
živnost. Někdy vstupovali do služeb ke kupcům - velkoobchodníkům.
Karavany a přepravované zboží
Dálková obchodní silnice z Pasova přes Kvildu a
Kašperské Hory už od svého
vzniku (1366) umožňovala formanskou dopravu na kupeckých nákladních
vozech. Z důvodů větší bezpečnosti se soumaři a kupci spojovali do malých
či větších obchodních karavan. Mnohdy bylo zapotřebí, aby karavanu
doprovázel ozbrojený doprovod, který byl ve středověku poskytován zeměpánem,
ovšem jen za úplatu.
Přeprava zboží na starých cestách se prováděla během celého roku. Zvláštní
ruch zde však nastal zejména po žních a výmlatech, tedy na podzim a v zimě,
kdy byl dostatek obilí - hlavního zboží na výměnu za sůl. Za vhodných
sněhových podmínek se k dopravě v zimě užívaly saně tažené koňmi. To, že v
osadách položených na obchodních cestách vznikaly pro soumary, formany,
kupce i obyčejné pocestné četné hospody, není třeba vysvětlovat.
Vedle soli se k nám z Podunají ve středověku dováželo zboží jako bavorské
plátno, různá jemná sukna, vína, koření, další kupecké zboží včetně
luxusních předmětů. Z Čech se vyváželo obilí, slad, med, sádlo, vejce
a ryby. Často se z Čech do Pasova hnal také dobytek.
Kašperskohorská cesta
První zpráva o kašperskohorské cestě na Pasov a Bavorsko je ze
stejného roku, kdy byla zahájena stavba hradu Kašperka - z roku 1356.
Heinczlinus Bader obdržel v tomto roce od císaře Karla IV. do dědičného
svobodného užívání pozemek u osady Červená pod "Malou Losenicí"
za věrné služby při vyhledávání a vytyčení trasy této nové silnice.
Horní město Kašperské Hory (Reichenstein) bylo se svým okolím v té době
důležitým střediskem těžby zlata. Postavení tohoto horního města se posílilo
nejen výstavbou královského hradu, ale také situováním mezinárodní
obchodní cesty, která procházela kolem bohatých zlatodolů a rýžovišť.
Úkol královského hradu - Kašperka
Důležitým úkolem královského hradu, který nesl jméno svého
císařského zakladatele Karla IV. - Karlsberg, byla vedle ochrany zlatých
dolů a zemské hranice také ochrana mezinárodní obchodní silnice. Její
výstavba nebyla v podmínkách šumavského pralesa jistě snadnou záležitostí
a tak není divu, že práce na ní trvaly přes 10 let. Cesta se musela vyhýbat
četným zrádným slatinám. Někde bylo zapotřebí položit haťové přechody nebo
vozovku zpevnit kameny. Potoky se překonávaly po mělkých brodech
nebo byly přecházeny po dřevěných mostech. Nejnamáhavější práci však
představovalo odstraňování dosud nedotčených porostů hraničního pralesa.
Pro volnější výhled i pro znesnadnění útoku případných loupežníků
se od 14. století provádělo často kácení stromů a vysekávání houštin po obou
stranách silnice, zejména v nepřehledných úsecích až do vzdálenosti kolem
30 metrů.
Význam a privilegia Kašperských Hor
Když byla v roce 1366 silnice z Pasova přes Kvildu do Čech dokončena, získaly
na ní Kašperské Hory právo obchodního skladu. Karel IV. nařídil všem kupcům,
kteří po cestě pojedou, aby zůstali přes noc v Kašperských Horách i se svými
povozy. Kdo by neuposlechl, měl zaplatit pokutu 100 hřiven lotovaného zlata,
z čehož polovina připadla královské komoře a polovina Kašperskohorským.
Také bylo uvedeno, že všichni kupci, kteří přijdou do města v kteroukoliv dobu,
mají zaplatit z koně po jednom haléři. Rovněž hrad Kašperk
měl od císaře Karla IV. majestát z roku 1366, v němž byla dána hradu "svoboda,
aby cesta z Pasova šla svobodně, a aby z kupců, cožbykoli vezli, nebylo
od toho bráno clo, kromě litého zlata a stříbra".
Husitské války
Za husitských válek a za následujících zmatků a rozbrojů silně utrpěly
obchod a bezpečnost na šumavských cestách. Z té doby jsou zprávy o výpadech
z Čech po cestách z Kašperských Hor a Vimperka do Bavor a Pasovska. Útočníci,
mezi nimiž nechyběli ani lidé z posádky hradu Kašperka, zde vypálili několik
vesnic a loupili dobytek, což bylo nezřídka opětováno z bavorské strany na
českém území.
K roku 1458 se uvádí, že Zdeněk ze Sterberka, držitel kašperského hradu,
opravil zpustlou pasovskou silnici, po níž se pak jezdilo "jako za starých
dob". Soumarský transport po silnici z Pasova přes Freyung do Kašperských Hor
se plně rozvinul ovšem až na počátku 16. století. Čilý ruch zavládl tehdy
také na cestě z Vilshofen přes Grafenau do Kašperských Hor, které se v té
době začalo říkat "Goldene Strasse" (Zlatá silnice).
Sůl z bavorska
Roku 1571 získala města Kašperské Hory, Sušice a Klatovy císařské potvrzení
svých svobodných skladů, jež byly zásobovány především solí bavorských
vévodů. Ti svým solným obchodem až do počátku 17. století úspěšně konkurovali
Pasovu a Prachaticím. Bavorská sůl se dopravovala loďkami po řece Innu do
Schärdingu a ke sv. Nikolovi (Mikuláši) před Pasovem, do míst patřících
tenkrát Bavorsku. Odtud pak byla sůl dopravována přes Vilshofen po staré
cestě na Grafenau do Kašperských Hor, Sušice a Klatov.
Zánik starých soumarských cest
K oživení pasovského obchodu s Čechami dochází opět až po roce 1608, kdy
Bavorsko začalo dodávat svoji sůl do Pasova. Solný obchod od 16. století
ovlivňovaly rovněž zájmy Habsburků o prosazení monopolního postavení císařské
soli v jejich monarchii. Třicetiletá válka a léta po ní znamenají přes pokusy
o obnovu úpadek a nakonec zánik starých soumarských cest.
Dech historie
Připomínkou dávného ruchu na šumavských stezkách jsou nyní už jen zažloutlé
písemnosti v archivech, několik názvů osad a míst a také stopy v terénu.
Zbytky středověkých silnic jsou patrné v lesích u státní hranice, dále
v oblasti Horské Kvildy, Zhůří, Flusárny i Kozího Hřbetu. Na řadě míst
(zejména ve strmých svazích) se starodávné cesty zařízly do terénu hlubokým
úvozem. Vyhledání terénních zbytků historické komunikace usnadňuje
například rukopisná mapa Zlaté stezky kašperskohorské z roku 1736.
Význam šumavských stezek
Staré stezky přes Šumavu nebyly významné jen z hlediska obchodu a cestování.
V neposlední řadě plnily nezastupitelnou úlohu v oblasti pohybu myšlenek,
výměny kulturních hodnot. Je potěšitelné, že dnes s historickou vzpomínkou
na staré šumavské cesty ožívá rovněž snaha najít cesty k obnovení přátelských
sousedských kontaktů lidí po obou stranách šumavské hranice.
[CK Retour | Historie měst a obcí |
Historie Vimperka]
Copyright © 1996 - 1998,
Retour
Všechna práva vyhrazena.