Historie Bavorské Rudy
Do druhé poloviny 18. stol. bylo železnorudské údolí mezi Svarohem, Špičákem a Pancířem
na severu a Velkým Javorem, Falkensteinem a Plesnou na jihu politicky jednotné.
Vznik města
Historie začíná v roce 1569, kdy pod českou vrchností byl zřízen bavorskými horníky železný důl
s hamernickou dílnou, jejíž majitelé se později podrobili bavorským pánům. Následující spory
o hranici vedly k prodeji pozemků hraběti Kryštofu ze Schwarzenbergu. Dědictvím přešel
rudský majetek na rod Nothaftů z Wernbergu. Hrabata z Wernbergu byla zakladateli rudského
sklářství. V době největšího rozkvětu na konci 19. stol. se zde nacházelo na dvacet sklářských
hutí.
Majitelé panství
Během španělské války o následnictví zabralo Bavorskou Rudu rakouské vojsko, ale
církevně zůstala závislá na řezenském biskupství v Bavorsku. Stálé územní spory vedly r. 1764
k podepsání bavorsko-rakouské smlouvy, jejímž prostřednictvím byla velká část Rudy vrácena
Bavorsku. Tehdy stanovená hranice zůstala v nezměněném stavu dodnes.
Teprve od této doby existují Bavorská a Železná Ruda. Obě ale patřily stejnému majiteli. Tím byli
páni z Klenové, kteří obdrželi toto území jako dědictví
po Nothaftech.
Rozmach výroby skla
Páni z Klenové prodali obě části Rudy zdejšímu sklářskému mistrovi Janu Jiřímu
Hafenbrädlu, který obdržel v r. 1771 bavorský šlechtický titul a v r. 1783 český rytířský stav.
Za Hafebrädlů dosáhla výroba skla největšího rozmachu a obyvatelstvo blahobytu. Roku 1835 se
dobrovolně vzdali svého majetku ve prospěch Bavorska.
Společné nádraží
Rozmach cestovního ruchu do Bavorské Rudy (stejně jako do Železné) přinesla výstavba
železniční tratě Deggendorf - Plzeň a zřízení společného hraničního nádraží
v r. 1877. Díky snahám městské rady Bavorské Rudy a poslance spolkového
parlamentu Ensta Hinskena se podařilo v roce 1991 prosadit znovuotevření společného nádraží.
[Domovská stránka Bavorské Rudy |
Historie dalších měst]
Copyright © 1996 - 1998,
Retour
Všechna práva vyhrazena.